No seria fins el desenvolupament de la Il·lustració europea
del segle XVIII quan es viuria la creixent necessitat “d’estar informat” amb el
desenvolupament dels moviments democratitzadors i la cultura de lletres. Aquest
fet sosté el que molts autors creuen; no hi ha comunicació de masses sinó hi ha
una massa que necessita estar informada.
L’autor Raymond Williams (Regne Unit, 31 d'agost de 1921- Regne
Unit, 26 de gener de 1988) publicaria l’any 1958 Cultura i Societat, un llibre de referència on desenvolupa una
explicació en torn a la idea de com la cultura (la de les elits, l’alta cultura)
ha anat patint transformacions en entrar en contacte amb les “masses”, mot que
associa amb el “populacho” i suposava un gran perill i amenaça per la cultura.
En aquest sentit, l’autor sosté que el desenvolupament
cultural i la comunicació de masses avança paral·lelament a la
industrialització, a la democratització i a la nova organització social que el
procés industrial ha portat (la vida urbana) i que l’aparició dels mitjans de
comunicació de masses va lligat a la necessitat de “conduir la massa” per ser
capaç de vertebrar les societats i la vida col·lectiva. La idea de “massa”, tal
i com l’entén Williams, forma part d’aquesta necessitat de dominació i
conducció del poble cap a idearis i pensaments tipus:
“Las masas son siempre los otros, aquellos a
quienes no conocemos ni podemos conocer. Hoy, sin embargo, en una sociedad como
la nuestra, vemos habitualmente a esos otros, en la multitud de sus
variaciones; físicamente, estamos a su lado. Están aquí, y nosotros estamos con
ellos. Y el hecho de que estemos con ellos es, por supuesto, el quid de la
cuestión. Para otras personas, nosotros también somos masas. Las masas son la
otra gente.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada