La nit del 30 d’octubre de 1938, que
coincidia amb la nit de Halloween als Estats Units, es va produir un fet sense
precedents que marcaria un abans i un després en la concepció i els estudis
sobre l’impacte que els mitjans de comunicació poden arribar a tenir sobre les
persones, els quals configuren la societat massa.
Orson Welles, conegut actor de l’època,
col·laborant amb la CBS i el Teatre Mercuri, farien l’adaptació radiofònica de La Guerra dels mons, la novel·la de H.
G. Wells sobre la invasió marciana a la terra.
La rebuda d’aquesta narració via
ràdio fou clamorosa. La noticia s’escamparia com la pólvora i de punta a punta
de la costa d’Estats Units, la gent sortiria al carrer, s’amagaria en refugis i
es viurien episodis molt intensos creient que, realment, els marcians estaven
envaint la terra després que hores abans s’haguessin vist explosions al planeta
Mart. L’efecte d’aquest episodi fou tant important, tot i que Welles havia
avisat al principi de la locució que tot era fals, que dies després es va haver
de retractar i demanar disculpes públiques pel rebombori que s’havia creat.

Aquest model, que situava com a eix principal la persuasió, tenia com a objectiu fer creure alguna cosa al receptors del missatge per tal que aquests actuïn d'acord a la voluntat del emissor.
La situació que s’esdevingué del fake de Welles ha estat un dels exemples més clars del poder que els mitjans tenen sobre la societat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada