Frederic Jameson és un
crític cultural marxista nord-americà qui ha escrit un bon nombre d’assajos i llibres
sobre la postmodernitat. Per l’autor, la postmodernitat és més que un estil
cultural, és un concepte de periodització on una de les seves característiques més
definitives és que la cultura de masses s’ha convertit en la “dominant cultural”
i ha substituït l’alta cultura dels burgesos de l’època moderna.
En les societats
capitalistes occidentals, diu l’autor, la cultura postmoderna és una cultura de
pastiche, és a dir, que pren elements
d’altres cultures i moments històrics per incorporar-los al propi. Aquest fet
però, tot i que recurrent en altres períodes i moments culturals, en el sistema
actual, es especialment perillós perquè pot fer que desaparegui, amb aquesta
adopció, el criteri crític i es consideri vàlida qualsevol forma i expressió
cultural. També relaciona aquest fet amb la «mort del subjete» i el fi de l’individualisme,
on es dona una pèrdua dels estils personals que generen la cultura pastiche.
L’exemple més definitiu que
posa Jameson de la pràctica del pastiche
en la cultura moderna és el que anomena el “cinema de nostàlgia”, un bon nombre
de pel·lícules dels anys 80 i 90 que intenten recuperar i retornar l’atmosfera
de la creació cinematogràfica dels anys 50. Films
com En busca del arca perdida, Robin Hood, Regreso al
Futuro I i II,
i fins i tot La guerra de les galàxies, que evidentment no
evoca un temps passat de conflictes interestel·lars, recorren als aires i a les
formes dels llargmetratges del període anterior, als mites i els estereotips
culturals. Ofereixen doncs, un fals realisme, pel·lícules sobre altres
pel·lícules, cosa que, alhora, ens porta a recordar la teoria de les
simulacions i la Societat Simulacre de Baudrillard.
Per
altra banda, i davant aquesta situació cultural present, Jameson sosté la
possibilitat d’enfrontar-se o acceptar la postmodernitat des de quatre punts de
vista diferents, tot tenint en compte un acostament també amb regust polític i
moralitzant més revolucionari o bé un de més conservador. Les posicions que
sosté Jameson les anomena l’antimodern,
el propostmodern, el promodern i l’antipostmodern. En aquest sentit,
aquestes postures que es poden adoptar, procuren elaborar judicis on “se estigmatice lo corrupto o bien se lo salude como
una forma nueva de innovación cultural y estéticamente saludable y positiva” (JAMESON. El giro cultural. Teorías de
los posmoderno, pág. 49)
Per
acabar, direm també que l’autor, seguint la línia de l’Escola de Frankfurt ,
considera que la cultura de masses és una cultura comercial sense esperances enfocada
absolutament a l’activitat econòmica i que ha deixat enrere la representació
ideològica.
Bibliografia complementària
Storey, John. Teoría cultural y cultura popular. Ed. Octaedro-EUB. 2001
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada