Adorno i Horkheimer, acadèmics de
l’escola de Frankfurt, ens situen en el marc de la industria cultural en el seu
llibre Dialéctica de la
Ilustración, per fer una
extensa reflexió sobre de quina manera aquesta empresa estén els seus tentacles
sobre tots els àmbits culturals existents, des de la ràdio, la televisió, el
cinema i els diaris, i com afecta i en definitiva posseeix, els gustos, les
aficions, les sensacions i emocions dels consumidors de cultura.
La cultura marca hoy todo un rasgo de semejanza. Cine,
radio y revistas constituyen un sistema. Cada sector esta armonizado entre sí
mismo y todos entre ellos. La industria
cultural (o cultura de masas), al contrario, no sublima, reprime.
![]() |
Adorno |
Certament Adorno i Horkheimer són
pessimistes en el seu estudi, amb el subtítol Ilustración como engaño de masas,
en advertir que la cultura d’avui dia (tenint en compte que escriuen l’any
1944), no és més que un mode de repressió
del pensament dels individus, una manera de tenir la gent dirigida cap on
la indústria vol, de manera que la llibertat de pensament és vegi minvada per
la concessió preestablerta de totes les possibles reflexions o inputs,
perfectament estudiats, que ja van integrats en un determinat producte
cultural. En altres paraules, la indústria cultural és “preocupa” de facilitar
al espectador tot el necessari perquè el seu pensament vagi dirigit cap a una
determinada mentalitat, segons necessitat, sense que aquest hagi de fer un
esforç extra de reflexió.
“Para todos (los consumidores) hay algo previsto, a fin
que ninguno pueda escapar; las diferencias son acuñadas y propagadas
artificialmente. Reducidos a material estadístico, los consumidores son
distribuidos sobre el mapa geográfico de las oficinas de investigación de
mercado (…)”
Entre els mitjans amb els quals la
indústria cultural es serveix per perpetuar el seu poder sobre els consumidors
es troben, per exemple, la poca o nul·la innovació en les temàtiques dels
productes, ja siguin cinematogràfics o musicals, adoptant polítiques
continuistes amb paràmetres que ja han funcionat prèviament; “se puede captar de inmediato como terminará, quién será
recompensado, castigado u olvidado; y, desde luego, en la música ligera de
oído, la continuación de éste y sentirse feliz cuando sucede así efectivamente”
![]() |
Horkheimer |
Així doncs, la reproducció en massa dels
productes és, per la indústria cultural, una aposta segura que, en suma, absolutiza
la imitación. Aquesta
idea de “cultura en llauna” lliga i alhora es contraposa a la visió de Marcuse, el qual feia referència a la cultura afirmativa com una via d’escapament de la vida
quotidiana, la qual refrescava i renovava els esperits de la societat
mitjançant la invenció de móns paral·lels, fent
més suportable la dura existència en el món capitalista. La indústria cultural,
però, dificulta aquest objectiu, superposant els interessos econòmics als
gustos estètics i la innovació.
Aquest discurs, doncs, ens condueix a la
idea que el consumidor de cultura, segons Adorno i Horkheimer, no és més que un
subjecte passiu dins el marc
cultural, al qual tot se li dona fet per tal que la única tasca que hagi de fer
sigui la de alimentar-se del producte, sense saborejar-lo; “ El espectador no debe necesitar de ningún pensamiento
propio: el producto prescribe toda reacción(…)Toda conexión lógica que requiera
esfuerzo intelectual es cuidadosamente evitada”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada