La teoria dels «usos i les gratificacions» s’emmarca dins de la teoria funcionalista que hem anat
analitzant en els darrers post, aquest cop però, l’autor Mauro Wolf novament al
llibre La investigación de la
comunicación de masas. Crítica y perspectivas dona un enfocament
nou. La hipòtesis dels «usos i les gratificacions» pretén anar més enllà i
deixar enrere la idea de que la comunicació genera una immediata influència
(estímul-resposta) en el consumidor que roman passiu per descriure quins són
els motius i les necessitats dels receptors que fan que aquesta influència
sigui possible. Es qüestiona així, la idea del subjecte passiu que rep
informació de manera indiscriminada i que tots els individus la reben d’igual
forma sense tenir en compte la seva situació particular.
Per aquests motius es dona
un canvi substancial en la premissa d’estudi que es pot resumir amb la següent
frase, cito a Wolf: “la perspectiva funcionalista va enraizándose en las ciencias
sociales los estudios sobre los efectos pasan de la pregunta «¿qué es lo que hacen los media a las persones?» A la pregunta « ¿qué
hacen las persones con los media?»” Segons
l’autor, aquesta hipòtesi funciona ja que “ni siquiera el mensaje del
más potente de los medie puede normalmente influenciar a un individuo que no se
sirva de el en el contexto socio-psicológico en el que vive” (KATZ, 1959,2)
Així doncs, l’efecte de
gratificació dels receptors vindrà donada i serà proporcional a les necessitats
que aquest experimenti, per tant, els mitjans de comunicació seran eficaços,
segons la teoria dels «usos i gratificacions» sempre i quan el consumidor els
atribueixi aquesta eficàcia. Es considera així, que l’individu forma part
activa i conscient del procés comunicatiu el qual deixa de ser unidireccional i
passiu per tornar-se més selectiu i, segons necessitat, gratificar els media
amb la seva tria.
Quines són les necessitats bàsiques que els mitjans de
comunicació han de satisfer en els individus per aconseguir gratificacions?
Els autors Katz, Gureritch i Haas (1973) identificarien
cinc:
- Satisfer
les necessitats cognitives dels individus
- Satisfer
les necessitats afectives i estètiques
- Satisfer
les necessitats integradores a nivell de personalitat
- Satisfer
les necessitats integradores a nivell social
- Satisfer
les necessitats d’evasió per relaxar tensions i conflictes
Extrapolant aquesta hipòtesi a avui dia em ve a la ment
quines deuen ser les motivacions que duen als individus a consumir un tipus de
mitjà o un altre o un tipus de programació, de llibre, de ràdio, etc.
Consultant les dades més recents publicades del INE en
relació al consum cultural dels espanyols, m’he fixat al que fa referència a
les tendències
d’ús de televisió i ràdio.
Segons l’estudi, només un 3,1% de persones no veuen la
televisió davant un 22% que no escolta la ràdio. Els noticiaris, les
pel·lícules, sèries i programes musicals són els “gratificats” de les graelles
de programació davant els programes culturals, teatrals, els debats o les
programacions infantils.
La dada és clara, la televisió és el mitjà que un espanyol
escull per informar-se, és a dir, per satisfer les seves necessitats cognitives
i integradores a nivell social i veu sèries i pel·lícules per satisfer les
seves necessitats d’evasió i afectives-estètiques.
Sembla, doncs, que avui dia encara l'individu "gratifica" els medis segons necessitats i que, per tant, la hipòtesi dels «usos i les gratificacions» continua vigent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada